Backpacken in Sri Lanka - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Lysanne Hoof - WaarBenJij.nu Backpacken in Sri Lanka - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Lysanne Hoof - WaarBenJij.nu

Backpacken in Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

07 Juli 2015 | Sri Lanka, Digana

Hoi allemaal!

Een beetje achterstand opgelopen... Het was allemaal zo leuk en er is zo veel gebeurd dat ik gewoon geen tijd en soms geen zin had om iets op te schrijven. Daarom schrijf ik nu een (misschien hele grote) samenvatting van mijn eerste 2 weken vakantie Sri Lanka, de rest volgt in een andere blog.

Na een lange maar goede vlucht kwamen we rond 14.30 uur aan in Colombo. Daar waren we opzoek naar onze taxi chauffeur Viji, die had José (ons contactpersoon van Home of Hope - HOH) voor ons geregeld. We konden Viji niet vinden, maar uiteindelijk heeft een local voor ons hem gebeld en konden we richting HOH. Het verkeer in Sri Lanka is lekker chaostisch. Ze toeteren om de 3 seconden en rijden met 4 naast elkaar op 1 rijbaan. Maar dat went al erg snel. In Nederland had ik al 10 schokken door mijn lichaam en had ik de hendel van de deur al vaak vast moeten pakken, maar hier op een of andere manier niet.

De meiden die hier stage lopen hadden lekker Srilankaans voor ons gekookt, super lief want we hadden er een reis van 27 uur op zitten.
De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Arugam Bay met Lakmal. Een enthousiaste man die zelfs nog ging zingen voor ons en totaal geen Engels sprak. Antwoordde totaal verkeerd op onze vragen, we gaven de moed maar op om dingen te vragen. De weg naar Arugam Bay is vooral "bochterig" en schokkerig. Arugam Bay is een surfplaatsje waar veel backpackers en surfers komen van onze leeftijd. De eerste dag gingen we gelijk naar het strand. Na 5 minuten werden we al aangesproken door een paar Finnen en hebben we zowat de hele middag mee doorgebracht. Gelijk de lekkere fruitsapjes geproefd en van de zon genoten. De Finnen kenden al meer mensen en 's avonds belandde we op een verjaardag van een Australisch meisje. We waren onderhand met 20 mensen. Daarna gingen we naar een super leuke reggae party tot in de vroege ochtend.

Volgende dag lekker naar het strand geweest en uit de hangmat gevallen. 's Avonds uiteten met een Canadees en een Nieuw Zeelander, de rijst rook en smaakte naar whiskey en rook. Hier hebben we wel wat van gezegd en korting gekregen. Voelde me eventjes weer een echte zeurende Nederlander, maar het was gewoon te ranzig voor woorden. Alhoewel ik al bijna mijn bord leeg had gegeten, vond het wel apart smaken. Maar Birgit kon er geen happie van op. Daarna een cocktail gedronken bij een super leuk lounge café van hout.

We wilden graag in een cabana slapen, dit is een houten huisje met een rieten dak. Ontbeten met een sprite en mango juice in 1, de barman snapte me verkeerd... Met de tuktuk zijn we naar Whiskey Point gegaan, een bekende surfplek hier in Arugam Bay. Daar hebben we een poging gedaan tot surfen zonder leraar, geen succes. De tuktuk driver nam ons op de terugweg mee op een soort van safari. We reden door de smalle weggetjes waar de kindjes water aan het halen waren en zich waste in de rivier. Allemaal zwaaien naar ons en roepen. Eenmaal bij het "meer" zagen we een krokodil, veel vogels en een olifant! Super leuk dat Thissa (onze tuktuk driver) ons even mee nam. Die avond weer een leuk feestje gehad op het strand. In Arugam Bay is er eigenlijk elke dag ergens anders een beachparty, behalve op vrijdag.

Een avond wilde wij uiteten in Portuville. Leek ons leuk, eenmaal aangekomen met onze korte broekjes en topjes bleek het een moslim dorpje te zijn. Ook was het ramadan, alles was dus dicht. We werden natuurlijk ook helemaal aangekeken, 3 blonde meiden in korte broekjes in een moslim dorp... we wisten al heel snel dat we beter maar weg konden gaan.

De volgende dag zijn we met de Finnen naar Okanda Beach gegaan, een surfplek ongeveer 40 minuten rijden van Arugam Bay. Onderweg door veel kleine dorpjes en een halve safari. In Okanda Beach was er een Hindoe kamp, super veel Hindoes allemaal gekleed in oranje. Door een speaker werd er van alles geschreeuwd. Een grote chaos, maar wel super om te zien. Na het strand gingen we vis bbq'en bij een local op het strand. Ik heb tonijn op! Ben trots op mezelf, haha. Het was ook nog eens super lekker. Richard (de local) vertelde over een steen die zogenaamd zorgt dat de slangen weg blijven als je in een jungle bent, van zulke verhalen vertelde hij nog meer. Super leuk om te horen en ik had echt weer het gevoel van, wow ja ik ben in Sri Lanka.

Weekje Arugam Bay was zo voorbij gevlogen.... Was echt super leuk. Maar nu was het tijd voor Yala National Park. We hadden in Nederland al een boomhut en safari geboekt. We kwamen rond 22.00 uur aan in Yala en zijn daarna eigenlijk al gelijk gaan slapen. De safari begon namelijk al om 05.30 uur. Was echt heel gaaf om mee te maken, van allerlei dieren gezien. Wel was het een vermoeiende dag, ook nog een aantal keer in slaap gevallen in de jeep... oeps.
De mensen van de boomhut waren super behulpzaam en aardig. Hebben daar super lekker gegeten voor heeeel weinig geld. Echt alles is hier zo goedkoop in dit land. Behalve alcohol.

De volgende dag zijn we met de bus en uiteindelijk tuktuk naar Ella gegaan. Het plan was eigenlijk om alleen met de bus te gaan. Alleen onze overstap bus kwam niet op dagen. Dat hadden de locals al 10x tegen ons gezegd van: nee die bus komt niet meer en boden hun tuktuk aan. Maar wij waren eigenwijs want op het tijdschema stond dat de bus nog zou komen, maar na 1.5 uur wachten kwam de bus inderdaad niet en zijn we toch maar met de tuktuk gegaan (en ik heb ook nog een stukje gereden!). In Ella hebben we bij de tante van de tuktuk driver geslapen. Een super goedkoop guesthouse met spinnen... dat vonden Nienja en Birgit wat minder. Twee mensen die we in Arugam Bay hebben ontmoet kwamen de volgende dag naar Ella toe. Daar zijn we naar de theeplantages, tempel, waterval en brug geweest. Daar is ondertussen heel veel gebeurd, maar teveel om dat allemaal op te schrijven. Verhaal wordt al weer super lang, sorrrrry!

Na Ella zijn we met de trein naar uiteindelijk Colombo gegaan. De Spaanse en Australiër waren uitgestapt in Kandy. De bekende en goedkope treinreis was heel mooi, maar erg lang. Onderweg hadden we een aanrijding met een persoon. De (half)dode vrouw werd vervolgens gewoon mee in de trein genomen en het volgende station over het perron gedragen. Halve gezicht lag eraf en enkels stonden de verkeerde kant op.... niet erg fraai om te zien. Echt bizar hoe ze dat hier doen, maarja hebben we dat ook weer meegemaakt.

Eenmaal in Negombo (15 uur later) hebben we lekker gegeten en nog even een drankje gedaan in een lokaal barretje. De volgende dag kwamen Nik en Irene (de Spaanse en Australiër) ook daarheen. Nog lekker geluncht en toen zijn we vertrokken naar Colombo. Hier hadden we met DJ's die we in Arugam Bay tegen zijn gekomen een feestje gepland.
Het feestje in Colombo was niet super. De opzet was leuk, maar iedereen was zo moe van het reizen dat de sfeer er totaal niet in zat. Ook was het de nationale geen alcohol dag ofzo... nergens in het land alcohol te krijgen. Of illegaal voor ongeveer €50 voor een fles vodka. Dan maar aan de sprite, ook prima! We hebben het niet al te laat gemaakt, want we moesten de volgende ochtend weer vroeg de trein terug naar Kandy en met de bus naar Digana.... onze werkweek ging beginnen!

Ik probeer aan het einde van de week nog een samenvatting te schrijven van de eerste twee weken werk. Heb er op dit moment namelijk al een week op zitten.

Er is nog veel meer te vertellen over die 2 weken reizen maar mijn blog is zo al lang genoeg!

xxxxxxxxxxxxxxxx

• 27 Juli 2015 - 20:02

Josje Buurstee:

He meis,
    leuk om te lezen, al had ik natuurlijk al heel veel via app vernomen.
    kijk uit naar je verslag van je werk, want wat ik uit je apps begrijp vind je dat ook helemaal super. Het is ook geweldig voor je om dit alles mee te mogen maken. Succes en geniet er van !! Veel liefs van mamsie XXXX

• 28 Juli 2015 - 07:56

Stiefpaps:

heee,
    wat een mooi verhaal.
    dat zou ik ook wel willen zien allemaal, wat jij me aan foto,s stuurde. prachtig!!
    het gaat daar allemaal heel wat anders dan bij ons inderdaad, net als met die vrouw in de trein.
    dan ben ik weer blij dat ik hier in Nederland woon hoor.
    volgende keer ski pak meenemen als je naar moslimdorp gaat, je haar zwart verven en een snor laten groeien. dan lijk je op hun vrouwen haha.
    ook ik kijk uit naar je verslag van je werk.
    veel plezier nog meiske. XXX